Storification
Team Branding (2d)
Hoe jullie jezelf sterker neerzetten in en rond de organisatie
Wat jullie vertellen bepaalt hoe jullie worden gezien
Wat zou er gebeuren als alle stakeholders waar een team mee werkt hun volledig op waarde zou schatten en precies begrijpt hoe ze met het team moeten werken om het maximale eruit te halen.
Het verhaal wat het team over de eigen rol en betekenis uitdraagt (of per ongeluk vergeet om uit te dragen) speelt hierin een allesbepalende rol.
Storification Team Branding is een krachtige pressure cooker waarin we met een team twee dagen lang de diepte van hun eigen verhaal ingaan. Wat betekenen wij in het licht van de overkoepelende missie van de organisatie? Waarom zijn wij onmisbaar? Over welke unieke kennis beschikken wij en welke waarde voegen wij toe?
Door op een speelse manier met dit soort vragen aan de gang te gaan komen bijzondere aspecten van het team en hun werk aan de oppervlakte. We ervaren door te oefenen en experimenteren hoe je met deze elementen de zichtbaarheid en effectiviteit in en om de organisatie vergroot.
Boost zakelijke eigenwaarde en zelfvertrouwen
Ontdek wat er verandert als het verhaal helder wordt bij anderen
Verbind samen sterker rond visie, werkwijze en unieke kennis
Ontwikkel nieuwe skills voor krachtige, authentieke communicatie
Thema’s in
Team Branding
Pas op: spoiler alert!
Maar als je nieuwsgierig bent klik je op het pijltje.
-
In alle ‘communicatie met een doel’ zijn we geneigd om na te gaan denken. Dit noemen we de technische benadering. Als argumenten teveel afgewogen worden, we teveel gebruik maken van beïnvloedings- of overtuigingstechnieken (of door ons gebrek daaraan onzeker worden over onze communicatie), dan verdwijnt de glans.
Terwijl er niets overtuigender is dan oprechte bevlogenheid en enthousiasme. Daarin zit jullie aanstekelijkheid en overtuigingskracht met name. Bovendien - als deze onderstroom de ruimte krijgt - wordt jullie communicatie in de breedte ook gemakkelijker: er is minder training en sturing nodig om dit goed te doen (dan de technische benadering).
We zijn niet tegen techniek, maar we leren jullie wel dat jullie authentieke kern (onderstroom) het fundament moet zijn. In Storification leren jullie hoe dat effectief werkt.
-
(Spannende) communicatieve situaties brengen ons vaak in ons hoofd. We gaan dan proberen de communicate ‘te winnen’ door het technisch te beredeneren. Of we raken overwhelmed door alle dingen waar we over nadenken en komen niet helemaal tot uiting.
Stel je voor hoeveel ruimte voor overzicht en controle er ontstaat als blijkt dat de technische benadering helemaal niet nodig is.
De modus die je in Storification leert brengt een eenvoud in je communicatie waardoor alles makkelijker wordt. Daar heb je profijt van in je voorbereiding en tijdens het communiceren zelf.
-
In sommige gevallen is het een beetje vreemd voor een team om in termen van merkcultuur te denken. Toch zien wij dat op elk niveau zo: je bent een groep (cultuur) die ergens voor staat (merk).
Zodra we dat in beeld krijgen opent zich opeens jullie volstrekt unieke verhaal.
-
Dit draait niet om een reclamepraatje wat jullie te pas en te onpas moeten gaan opsommen. We zoeken hier naar het verhaal wat doorklinkt in de hele normale interacties met jullie.
We onderzoeken in Team Branding welke boodschappen jullie tussen de regels door kunnen uitdragen in alle meetings, gesprekken en inhoudelijke presentaties met jullie stakeholders.
Wat moeten zij over (werken met) jullie weten? En hoe kan dat blijken uit de gesprekken die jullie komende weken gaan hebben?
Handig om te weten
Twee trainingsdagen met ca. 2 weken ertussen
Kleine groep, véél persoonlijke aandacht
(max. 8 personen)
Vooraf een inhoudelijke intake om inhoud en doel af te stemmen
Je werkt op je eigen niveau, ervaring of affiniteit met spreken maakt niet uit
Wordt ingezet door teams die hun bekendheid, positie en betrokkenheid in de organisatie willen verbeteren
Je werkt met inhoud uit je eigen werk wat de training praktisch nuttig maakt
Inbegrepen in deze incompany
Inspirerende videolessen
Storification is een hybride programma. Vooraf aan de training ontvangen deelnemers al een videoles waarin ze begeleidt worden bij een voorbereidende opdracht.
En ook na de training ontvangen jullie een aantal video’s waarmee jullie zowel individueel en als team worden ondersteund bij het blijven toepassen in de praktijk.
Heldere thema’s voor consistentie
Na analyse van de training werken wij een set Talking Points voor jullie uit. Dit is een compact overzicht van de belangrijkste thema’s waarmee jullie je unieke verhaal consistent kunnen uitdragen.
De Talking Points dienen als een uitgangspunt en zijn een krachtig voorbeeld voor jullie toekomstige communicatie en middelen.
Toegang tot unieke events
De training is voor elke deelnemer individueel nog maar het begin van je ontwikkeling. Hoewel je alle inzichten krijgt om zelf verder te groeien, kan een update of opfrissing in de toekomst behoorlijk waardevol zijn.
Voor onze alumni organiseren we regelmatig ‘workouts’ en andere events waar je met dikke korting (soms zelfs gratis) naartoe kunt!
Ontmoet
de trainer: Ruben Blom
Ruben werkt al 15 jaar als trainer (eerst presentatietrainer, later trainer persoonlijke communicatie). Ook werkte hij overlappend 10 jaar lang als freelance copywriter en ontwikkelde hij (employer) merkconcepten, communicatiestrategieën en campagne ideeën. In de Storification programma’s combineert hij die twee carrières, want: “Het gesproken woord is het belangrijkste communicatiekanaal van elke organisatie.”
Ruben heeft een groot creatief vermogen, een aanstekelijke energie en een sterke business sense. Hij begrijpt inhoud snel, voelt gemakkelijk aan in welk krachtenveld zijn groep zich beweegt en kan in oogwenk aanwijzen waar de krachtpunten van een verhaal in zitten.
Ontmoet Ruben op LinkedIn, of plan meteen een belafspraak met hem in.
Dit wil je ook weten
Wanneer kies je Team Branding?
Dit programma richt zich erop om de branding van een team scherp te krijgen en te activeren in de communicatie van de individuele teamleden.
Dit programma kies je als je merkt dat de rest van organisatie jullie niet voldoende begrijpt of waardeert en je dit wilt verbeteren. Begrijpen stakeholders bijvoorbeeld hoe en wanneer ze jullie moeten betrekken? Wordt jullie toegevoegde waarde wel herkend? Wordt jullie kennis en skillset wel op waarde geschat?
In Storification Team Branding brengen jullie dit verhaal en concrete elementen ervan in beeld. Jullie oefenen hoe jullie dit op een natuurlijke wijze toe kunnen passen in alle reguliere communicatie met de wereld om jullie heen.
Wij zijn met (veel) meer dan 8…
Het max deelnemersaantal (8) is een harde grens. We raden zelfs 6 aan als optimum, want dan heeft iedere deelnemer net iets meer ruimte. (Voor inbreng, maar ook voor persoonlijke aandacht.)
Teams of bedrijven groter dan 8 moeten dus opsplitsen. Maar! Gaan jullie ook de 16 voorbij? Dan gaan we met jullie meedenken over een betere toepassingsvorm. Door slim te werken kunnen we het gewenste resultaat bij iedereen in het team bereiken. (En hoeft niet iedereen twee dagen op training.) We denken graag met jullie mee hierover!
Wat is de vorm van de training?
Team Branding lijkt heel veel op een communicatietraining. Jullie staan veel voor de groep, experimenteren met ideeën en oefenen hoe dat in de communicatie in jullie dagelijks werk kan klinken.
Daarnaast zijn er werkvormen waarin jullie bijvoorbeeld onderzoeken wat de belangrijkste elementen van jullie verhaal zijn, wat stakeholders moeten weten over werken met jullie, waar gedeeld enthousiasme allemaal inzit en wat jullie ‘onderstroom’ eigenlijk precies vindt dat de sterkste versie van jullie verhaal is.
Wat is het verschil met de andere programma’s?
Met Boost Your Brand wordt (vaak nieuwe) communicatie sterk geactiveerd in een team.
De Discovery Session is een visievormend programma. Dit wordt door kernteams gebruikt om mogelijke communicatie voor iets nieuws te onderzoeken.
Ook kun je de True Voice Process programma’s incompany boeken om communicatieskills te trainen.
En met True Voice Resonate ontwikkel je als team heel gericht een set presentaties. Inhoudelijk verschillend, maar onder hetzelfde verhaal als paraplu.
Wat ‘hebben’ we daarna precies?
De meeste opbrengst gaat met de deelnemers mee: ieder van jullie doet talloze inspirerende ideeën op voor de eigen communicatie. Jullie ervaren elk individueel jullie persoonlijke connectie met het werk en ontdekken hoe jullie dit als grootste krachtbron in jullie communicatie kunnen gebruiken. Na de training zullen alle meetings, gesprekken en presentaties direct heel anders klinken!
Daarnaast krijgen jullie een set Talking Points. Dit is een overzicht van de belangrijkste thema’s in jullie verhaal, in copy uitgewerkt. Door deze thema’s steeds terug te laten komen in al jullie communicatie dragen jullie het unieke verhaal consistent uit.
Enne… ruimte en catering?
Smaken verschillen, dus dat hebben we niet vooraf geregeld. In principe laten we dit aan jullie.
Handig om daarbij te weten:
Trainingsdagen standaard van 9:00 tot 17:00
Ruimte: min. 70m2, leeg, met daglicht, flip over
Bijv. een klein theater of een ruime zaal met een kring stoelen
Ontvangst met koffie/thee, gezonde lunch en snack in de middag wordt aangeraden (ivm de energie in de groep)