door Jos Rouw
Wat is Ruben Blom van plan met Rotys in 2020, en hoe kijkt hij terug op 2019? Ik vroeg, hij vertelde. “Het heeft me een aantal keer diep geraakt. Je ziet dat het veel energie losmaakt in teams.”
“We zijn onze commerciële draai nog aan het vinden, maar we zien al dat ons belangrijkste product hartstikke goed ontvangen wordt,” zegt Ruben, oprichter en lead trainer van Rotys. “Dat is Communicators, trainingen die een 9+ scoren. Dat had ik niet verwacht. De reacties zijn te gek.”
“Het bevestigt wel wat we al vermoedden. Namelijk dat er in veel teams en organisaties wordt gezocht naar manieren om vanuit een gedeeld doel te werken. Noem het zingeving of purpose. In onze trainingen is presenteren belangrijk. Dat is de vorm. Maar omdat de inhoud je dagelijkse werkmateriaal is, vindt er meteen afstemming rond de gezamenlijke missie plaats. Daarmee geef je elke dag betekenis aan al je taken en afspraken.”
“Dat heeft zijn invloed op je effectiviteit als team, maar ook op je tevredenheid. Het gevoel dat je iets bijdraagt. Dat je werk ertoe doet.”
“Heb al veel communicatietrainingen gedaan, maar wat deze training onderscheidt, is de aandacht voor hoe je als mens voor een groep staat. Absoluut een aanrader voor iedereen die in zijn werk graag (nóg) sterker wil communiceren!”
– Evelien, coach, gaf Communicators een 10
De rol van verhalen
“Ik ben acht jaar bezig geweest om tot de Rotys-methode te komen, en dacht dat ik daarmee redelijk uitgeleerd was. In 2019 zijn we de verbinding met andere storytellers aangegaan om er in interviews achter te komen: wat is storytelling eigenlijk?”
“Mensen denken bij die term vaak aan storytelling in presentaties, aan corporate storytelling, noem maar op. Letterlijk verhalen vertellen. Terwijl er ook iets heel interessants gebeurt op een dieper niveau: hoe geeft het verhaal van een organisatie vorm aan het dagelijkse werk? Elke organisatie heeft een verhaal dat zegt: dáár werken we naartoe, en zó doen we dat.”
“Daarom kijken we in die interviewserie naar narrativiteit in verschillende vakgebieden. Welke rol spelen verhalen daar? Wat me verraste is de enorme impuls die dat geeft aan je eigen manier van denken. En het was fantastisch dat Marketingfacts aangaf de serie te willen publiceren.”
“Aanrader! Door de energie en tips van Ruben Blom leer je op een interactieve dag trucs en tips die je morgen kunt toepassen. Zowel persoonlijk als in teamverband leer je presenteren door te doen en luisteren.”
– Fleur, product owner, gaf Communicators een 9
Als kerstcadeautje gaf Ruben een tip voor overtuigende communicatie
Onderscheidend vermogen
“In 2020 gaan we de verbinding met anderen nog meer opzoeken. Er zijn zoveel mensen op een interessante manier bezig met de communicatie van mens tot mens – en met het verhaal dat daaronder ligt. Ik vind het zonde dat veel organisaties dat niet al veel grondiger aanpakken. Het is een fundamenteel element van hoe we ons organiseren en hoe we samenwerken.”
“Als er meer verbinding ontstaat tussen al die communicatie- en storytellingspecialisten, kunnen we samen een sterkere stem zijn. Die laat zien wat de onderscheidende én organiserende kracht van je verhaal is.”
“Je merkt al wat een verschil het kan maken als je praat over ‘waarom we dit doen’ en ‘wat we daarbij voelen’ in plaats van alleen ‘wat onze doelen zijn voor deze maand’. De betrokkenheid groeit.”
“De training was erg intens en praktisch toepasbaar. Ruben weet een goede setting te creëren en is heel eerlijk en respectvol in zijn feedback. Ik vond het een erg waardevolle training van een absolute vakman. Mijn verhaal heeft er een enorme impuls door gekregen.”
– Jeroen, directeur, gaf Communicators een 10
Diep geraakt
“Hoe vaak hebben we na trainingen niet gehoord: ‘Normaal praten we over KPI’s, nu gaat het voor het eerst over wat ons werk ertoe doet in de wereld’. Dat heeft me een aantal keer diep geraakt. Je ziet dat het veel energie losmaakt in teams.”
“De verbinding met andere storytellingspecialisten gaan we in 2020 verder verkennen. Daarnaast gaan we de Communicators-trainingen verder ontwikkelen. We zijn iedereen die al deelgenomen heeft ontzettend dankbaar. En ook komend jaar nodigen we iedereen uit om hier aan de slag te gaan met je verhaal. Om de inhoud naar het volgende niveau te tillen én om het krachtiger uit te dragen. Individueel of met je team.”
Volg Rotys op LinkedIn om op de hoogte te blijven.
Kennismaken met Ruben? Stuur hem een berichtje.