door Jos Rouw
Laatst mochten we een bijzondere presentatietraining geven, hier in ons eigen Tilburg. Locatie: Tilburg University. Deelnemers: aanstormend talent. “Ruben Blom heeft ons laten inzien dat de kracht van een verhaal voortkomt uit het contact dat je kunt maken met je publiek.”
Tijdens de eerste Rotys Open Jam zaten ze in het publiek: twee bestuursleden van Kweek Communicatie, een bureau van studenten Communicatie- & Informatiewetenschappen aan Tilburg University. Daarna ontstond het plan om zelf eens zo’n presentatietraining te doen. Daarvoor nodigden ze ook de Tilburgse besturen van UniPartners (de consultants van morgen) en Integrand (verbindt studenten en bedrijven aan elkaar) uit.
En zo geschiedde: een presentatietraining aan Tilburg University
“Bij een presentatie denken wij als studenten namelijk al snel aan een setting waarbij je voor een werkgroep de resultaten van je onderzoek presenteert,” schrijft het bestuur van Kweek Communicatie in een mooi verslag van de presentatietraining. “Maar eigenlijk zijn er nog veel meer plekken waar je wilt dat mensen echt naar je luisteren.”
“Van een vergadering van je commissie tot het overtuigen van een potentiële werkgever om jou aan te nemen. In elke setting werk je met een verhaal ergens naartoe en wil je iets bereiken bij je publiek.”
En dus sprongen ze het podium op om daarmee te oefenen. “We moesten uit onze comfortzone om te leren hoe je overtuigend kunt spreken en vertellen. Ruben Blom heeft ons laten inzien dat de kracht van een verhaal voortkomt uit het contact dat je kunt maken met je publiek, zowel in wat je vertelt en als in hoe je dit vertelt.”
Inhoud afstemmen op je publiek
“Je publiek als focuspunt… hoe dan? Ruben had een verrassende kijk hierop,” schrijft Kweek. Daarmee doelen ze bijvoorbeeld op het nagaan wat de tegenargumenten van je publiek zouden kunnen zijn. Welke bezwaren zouden ze kunnen hebben tegen het punt dat je wil maken, of de oproep die je wil doen?
De studenten van Kweek weten natuurlijk al het nodige over communicatie. Maar uiteindelijk is oefening onmisbaar: “Je kunt nog zoveel leren over beïnvloedingstechnieken, het beste (non-)verbale gedrag tijdens een gesprek of hoe je de aandacht van je publiek trekt, maar uiteindelijk denk je daar niet aan als je voor een publiek staat.”
De strategie achter een presentatie
We waren onder de indruk van hoe snel deze jonge talenten hun verhaal verder afstemden op hun publiek. En we zijn ontzettend dankbaar voor deze mooie woorden:
“De training was een ware eye-opener voor ons. Op het begin van de training waren wij voornamelijk bezig met het goed kunnen vertellen van ons verhaal. Hierdoor ben je meer met jezelf bezig dan met het publiek. Het was gaaf om te zien dat je beter je verhaal kunt overbrengen, zowel in verbale of non-verbale communicatie, als je meer de focus legt op het publiek.”
“Ook zien wij nu de strategie achter een presentatie. Hierdoor word je doelbewuster tijdens het presenteren, wat je een zelfverzekerde houding geeft.”
Lees ook de rest van het verslag dat Kweek schreef over de presentatietraining daar aan Tilburg University.
Zelf ook overtuigender je verhaal vertellen? Doe mee aan onze trainingen en vergroot je communicatiekracht!