door Jos Rouw
Verhalen hebben Ruben Blom al zijn hele leven in hun greep. Hij groeide zo ongeveer op in de kinderboekenuitgeverij van zijn ouders, ging daarna theater studeren, en de afgelopen tien jaar legde hij als sprekerstrainer, copywriter en adviseur de verhalen in organisaties bloot.
Ruben heeft Rotys opgericht om bedrijven de waarde van storytelling te laten ervaren. “Verhalen hebben een fundamentele sociale functie.”
Strategie, zingeving en verhaal
Op papier kun je Ruben omschrijven als oprichter en lead trainer van Rotys. Maar eigenlijk heeft hij, zoals ie het zelf zegt, duizend petten op. Wat ziet hij als zijn belangrijkste taak? “Anderen inspireren en activeren om storytelling toe te passen. Door het praktisch neer te zetten en te laten zien hoe snel je er profijt van hebt.”
“Storytelling is al eeuwen te vinden in de kunsten, maar in het zakelijke domein is het nog relatief onontgonnen gebied. Met Rotys willen we de belangrijkste concepten toepasbaar maken,” zegt Ruben. “Ik heb daarom ook mazzel met mijn achtergrond. De afgelopen tien jaar heb ik media gemaakt in allerlei vormen, ik heb met leiderschapsteams gewerkt, en ik begrijp inmiddels hoe strategie, zingeving en verhaal samengaan.”
Hoe een bedrijf zich uitdraagt
Ruben vertelt over dramaturgie: het bestuderen van de ontwikkeling van een verhaal en de mechanismes die je kunt inzetten om dat verhaal goed over te dragen. “Diezelfde aanpak kun je loslaten op een bedrijf. Welke verhalende elementen vind je daar? Die zorgen ervoor dat je organisatie zich op een bepaalde manier uitdraagt, dat je je op een bepaalde manier uitspreekt.”
“Elke groep of organisatie leunt op een verhaal. Zodra je dat laat zien, merk je dat er iets bijzonders gebeurt.”
“Nog steeds heb je dan maar een stukje te pakken van wat storytelling is. Je kunt het niet eventjes leren, zeker niet naast een stevige baan als directeur of marketingmanager. Je vindt gaandeweg uit hoe het voor jouw bedrijf werkt. Daarom vind ik het mooi dat wij met Rotys die zoektocht op ons nemen – en de concepten kunnen aanbieden waar je het meest aan hebt.”
Zie ook: 3 korte tips voor een boeiende presentatie
Wat storytelling losmaakt tussen collega’s
Wat vindt hij het meest interessant aan storytelling in organisaties? “Ik heb natuurlijk vaak grapjes naar mijn hoofd gekregen als ‘oh, jij komt een leuk verhaaltje vertellen’. Mensen hebben vaak niet door dat verhalen iets heel wezenlijks zijn, dat elke groep of organisatie leunt op een verhaal. Maar zodra je dat laat zien, merk je dat er iets bijzonders gebeurt.”
“Verhalen hebben een fundamentele sociale functie, ze vertellen je iets over je gedrag als groep. Als we in een workshop met een afdeling of team gaan werken, en je ziet dat storytelling tot leven komt, zie je wat een gedeelde energie daar ontstaat. Wij komen natuurlijk niks nieuws bedenken in zo’n sessie, maar we leggen bloot welk verhaal er onder hun samenwerking zit. Waar werken ze naartoe? Hoe nemen ze hun publiek daarin mee? Ze delen een verhaal waar ze veel om geven.”
“In dat proces zie je ook tussen de teams dat ze iets in elkaar gaan herkennen. Meestal heeft HR bijvoorbeeld een heel ander perspectief dan Sales, maar hier zijn ze het met elkaar eens. Dan komen ze erachter dat ze hetzelfde nastreven en beginnen ze met elkaar mee te denken. Dat vind ik nog wel het mooist om te zien.”
Een ander soort presentatietraining
Wat wil Ruben de komende tijd leren of ontdekken met Rotys? “Heel veel, want het runnen van een nieuw bedrijf is enorm leerzaam. Om toch iets specifiekers te noemen: we hebben best een eigenwijze kijk op bijvoorbeeld het uitrollen van een strategie of het trainen van sprekers. We willen leiders en communicators trainen op een heel andere manier dan hoe ze het gewend zijn. Het is niet makkelijk om eigenwijs te zijn, want je krijgt meestal feedback op basis van wat mensen al kennen. Ik hoop dat ik kan leren hoe we Rotys uitbouwen op een manier die bij ons past.”
“Verder heb ik er enorm veel zin in om onze methodes verder te ontwikkelen met ons team. Tot nu toe zijn de reacties alvast goed en krijgen we mooie kansen. Binnenkort mogen we drie dagen training geven in Frankfurt, dat is toch wel iets bijzonders.”
Ontmoet Ruben Blom tijdens de komende evenementen, nodig hem uit om een prikkelende keynote te geven, of vergroot je communicatiekracht tijdens een van zijn trainingen.