door Jos Rouw
Wil je voortaan beter presenteren, sta dan even stil bij deze twee vragen. at zie je voor je bij het woord ‘appeltaart’? En wat zie je voor je bij ‘procesoptimalisatie’?
Het verschil bevat een belangrijke tip voor sprekers en vertellers.
Meer impact op ieder publiek
Bij Rotys hebben we spreken en presenteren teruggebracht tot 3 concepten om goed door te nemen. Contact, Context en Intentie. 99% van de zakelijk sprekers – van beginner tot door en door ervaren – heeft daar meer dan genoeg aan om verder te groeien als communicator en voortaan beter te presenteren.
Als je die drie concepten snapt, ontwikkel je meer vrijheid op het podium, maak je meer impact op ieder publiek en bereid je presentaties sneller maar vooral ook strategisch voor.
Van abstract naar concreet
Eén van de concepten is dus Context: het vermogen om je boodschap om te zetten in plaatjes waardoor je publiek je verhaal niet alleen begrijpt, maar ook erváárt. In onze wereld van werk zijn we de hele tijd bezig met abstracte ideeën – zoals procesoptimalisatie. Met een oefening als deze maak je je inhoud concreter en zorg je ervoor dat je presentatie langer blijft hangen bij je toehoorders.
Dit is een fragment van de Rotys Open Jam waar iedereen gratis mag pitchen – en meteen professionele feedback krijgt. Of er binnenkort nog eentje plaatsvindt? Check onze evenementen.